|
School Community

What is the best way to integrate newcomer students into schools and classrooms?

(209.91 kB / pdf)

Download

ADDITIONAL INFORMATION RESOURCES

Audio-visual tools about the Quebec school system. Created by the Table de concertation des organismes au service des personnes réfugiées et immigrantes (TCRI, 2014). http://www.ecoleplurielle.ca/ressources/outil-dinformation-et-danimation-sur-le-systeme-scolaire-quebecois/

Framework to support the integration of immigrant students (Ministère de l’éducation et de l’enseignement supérieur, 2016). http://www.ecoleplurielle.ca/accueil-et-integration/cadre-de-reference/

Short video about teaching students to write in a second language (Ministère de l’éducation et de l’enseignement supérieur, 2014).
http://www.education.gouv.qc.ca/outil-de-recherche/dans-le-site/capsule-video/?tx_vibeo_pivideoplayer%5Bvideo%5D=185&tx_vibeo_pivideoplayer%5Baction%5D=detail&tx_vibeo_pivideoplayer%5Bcontroller%5D=Videoplayer&cHash=870e16e9abfe96aa366f4ddd2fbba224

Website devoted to refugee students – created by the Centre-Nord school board http://www.enseignerauxrefugies.ca

Resources to help teachers with linguistic, academic and social integration – created by the Carrefour Éducation.
http://carrefour-education.qc.ca/

Web documentary to promote the success of immigrant students – created by the Commission scolaire de Montréal and researchers at the Université du Québec à Montréal (2016).
http://csdm.ca/autres-services/etudes-recherches/des-racines-et-des-ailes/ 

REFERENCES

Anisef, P., Blais, J.-G., McAndrew, M., Ungerleider, C. and Sweet. R. (2004). Academic performance and educational mobility of youth of immigrant origin in Canada: What can we learn from provincial data banks? Research paper, Immigration et métropoles/CIC.

Armand, F. and Dagenais, D. (2012). S’ouvrir à la langue de l’Autre et à la diversité linguistique. Education Canada, 52(1).

Auger, N. (2010). Élèves nouvellement arrivés en France. Réalités et perspectives pratiques en classe, Paris: Éditions des archives contemporaines. https://books.google.fr/books?hl=fr&lr=&id=jiAuGBCXke8C&oi=fnd&pg=PA1&dq=intégration+élèves+nouvellement+arrivés+au+secondaire&ots=i0do0SXqxb&sig=5aeMUOYo8SZmvkV5L8gV52rW5S4#v=onepage&q=intégration%20élèves%20nouvellement%20arrivés%20au%20secondaire&f=false

Auger, N. and Terrades, O. (2005). Quelle posture de l’enseignant pour la scolarisation des élèves nouvellement arrivés ou plurilingues ? In Dufour, M., École, langues et modes de pensée (pp. 141- 161), l’Académie de Créteil: Repères pour Agir Collection, Disciplines CRDP Series.

Duff, P. (2001). Language literacy and content and (pop) culture: Challenges for ESL students in mainstream courses. The Canadian Modern Language Review, 58 (1) [online version].

Garnett, B., Adumati-Trache, M. and Ungerleider, C. (2008). The academic mobility of students for whom English is not a first language: The roles of ethnicity, language and class. Alberta Journal of Educational Research, 54 (3).

Kanouté, F., Gosselin-Gangé, J., Guennoui Hassani, R. and Girard, C (2016). Points de vue d’élèves issus de l’immigration sur leur expérience soocioscolaire en contexte montréalais. Alterstice, International Journal of Intercultural Research, 6, (1), 13-25.

Kanouté, F. and Lafortune, G. (2014). L’intégration des familles d’origine immigrante : les enjeux sociosanitaires et scolaires. Montreal: Les Presses de Université de Montréal.

Lafortune, G. (2014). Les défis d’intégration sociale et scolaire de jeunes d’origine haïtienne immigrés au Québec après le séisme survenu en Haïti en janvier 2010. Diversité urbaine, 14(2), 51-75.

McAndrew, M., Ait-Said, R. and Ledent, J. (2009). Educational pathways and academic performance of youth of immigrant origin: Comparing Montreal, Toronto and Vancouver. Canadian Council on Learning – Citizenship and Immigration Canada.

McAndrew, M., Garnett, B., Ledent, J. and Ungerleider, C. (2008). La réussite scolaire des élèves issus de l’immigration: une question de classe sociale, de langue ou de culture. Éducation et Francophonie, XXXVI(1), 177-196.

Potvin, M. and Leclercq, J. B. (2014). Facteurs affectant la trajectoire scolaire des jeunes issus de l’immigration en formation générale des adultes. Revue des sciences de l’éducation, 40 (2), 309-349.

Seat, R. (2000). Factors affecting the settlement and adaptation process of Canadian adolescent newcomers 16-19 years of age. Toronto, ON: Family Service Association of Toronto.

TCRI- Table de concertation des organismes au service des personnes réfugiées et immigrantes (2015). Situation de grand retard scolaire et analphabétisme des élèves immigrants et de leurs familles : enjeux et pistes d’action. Research paper – Table de concertation des organismes au service des personnes réfugiées et immigrantes (TCRI).

Meet the Expert(s)

Gina Lafortune

Gina Lafortune is a professor in the department of Education and Specialized Training (DEFS) at the Université du Québec à Montréal (UQÀM) and a member of the Montreal Universities Center for Eth...

Read More